Årsmötemötesprotokoll 22/3 med föredrag av Sören Kjellkvist

Torsdagen den 22 mars kl 18.30
Plats: Studiefrämjandets lokaler, Portalgatan 2B, 3 trappor

Se årsmötesprotokollet nedan.

Därefter blev det föredrag av Upplands äventyrare Sören Kjellkvist.

Nu i vinter har Sören cyklat längs hela Sveriges kust från Haparanda till Strömstad. Han cyklade i samverkan med Naturskyddsföreningen i skolan och det pedagogiska temat var klimatsmart mat. För att synliggöra problematiken med just matsvinnet så försökte Sören äta mat som under cyklingen hade passerat Bäst-före-datumet. I ett genomsnittligt svenskt hushåll slänger man 107 kilo matavfall (fast och flytande) per person och år. Det är nästan två kilo i veckan och verkligen helt i onödan!

Sören Kjellkvist är äventyraren som paddlat runt hela Norges kust utan medhavd mat och pengar, rott från Stockholm till Ryssland i en liten öppen roddbåt, paddlat en Stand Up Paddle board mellan Visby och Stockholm och överlevt 50 dygn i Jämtlands vildmark enbart på det som fanns i naturen. Vidare så uppfyllde han sin dotters äventyrsdröm. Att leva på en öde ö tillsammans med varsin islandshäst! Sist men inte minst så blev det en polarexpedition i roddbåt från Nordnorge över Barents hav till Svalbard.

Alla medlemmar är hjärtligt välkomna!

Protokoll nf stämma 180322

Arvet Balansrapport 2017