Välkommen till Uppsalakretsens hemsida!

Naturskyddsföreningen i Uppsala är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra, där vi sprider kunskap om natur och miljöfrågor i Uppsala och skapar hållbara lösningar. Föreningen hade 7 910 medlemmar 2014.

”Mångfald i norrländska skogar – hur står det till?”

Torsdag  3 mars kl  19:00 på Biotopia  (OBS! ändrat datum)
Då kommer Magnus Andersson som är professionell artinventerare i södra och mellersta Norrland skogsland.
Så här beskriver han sin föreläsning med bilder på Biotopia:

”Mångfald i norrländska skogar – hur står det till?”  Ett decenniums inventeringar i Norrlands skogar ger en bild av vad som händer med naturskogarna och dess arter. I ord och bild försöker jag förmedla denna rikedom och dess framtidsutsikter, men också berätta något om hur en naturinventerare jobbar.

Välkommen på föreningens årsmöte

Söndag 13 mars
Plats: Naturskolan i Hammarskog
Tid: kl 12, årsmötet börjar kl 14.30

Program:

Kl 12 Korvgrillning utanför naturskolan. Föreningen bjuder på korv (även vegetariskt/veganskt alternativ) med bröd och dryck för alla som anmäler sig. Anmälan kan göras här snart!
Kl 13 (cirka) Kommunens utredare Janne Franzén berättar om den blivande naturreservatsbildningen i Hammarskog. Därefter görs en kortare rundvandring i området.
Kl 14.30 Årsmöte på Naturskolan

Det går att åka buss nästan ända fram till Hammarskog. Tag buss 107  kl 12.05 från Uppsala Busstation (läge C4) som går till Vreta, där föreningen hämtar med bil kl 12.25. Man kan också ta buss 108 kl 13.10 från Uppsala Busstation (läge C4) till Hammarskogs vägskäl kl 13.34 och därefter gång till Naturskolan, cirka 1 km.

Handlingar till årsmötet:

Dagordning_årsstämma_2016

Verksamhetsberättelse för verksamhetsåret 2015

Verksamhetsplan 2016 till stämman

Kretsen Resultatrapport 2015

Kretsen Balansrapport 2015

Arvet Resultatrapport 2015

Arvet Balansrapport 2015

Är du intresserad av ett spännande och meningsfullt uppdrag!

Naturskyddsföreningen Uppsala län söker nya styrelsemedlemmar!

Nu söker vi kandidater till styrelsen för Naturskyddsföreningen Uppsala län. Du behöver inte vara miljöexpert – det viktiga är att du är engagerad och kan samarbeta med andra för en bättre värld. Vi söker bland annat kompetenser inom områdena strategisk planering, kommunikation och programsamordning. Vi söker också dej som vill jobba aktivt i olika natur- och miljöfrågor. För mer info och intresseanmälan kontakta valberedningen Lotta Johansson, 070-620 29 57, e-post: lotta.johansson@naturskyddsforeningen.se eller Per Hedberg, 070-856 38 01, e-post: per@vretatorp.se

Vi vill ha din intresseanmälan så snart som möjligt och senast den 31 mars.

Vi förmedlar även intresseanmälan om du vill engagera dej i någon av länets kretsar.

Här kan du läsa mer om vad man gör som styrelsemedlem: http://uppsala-lan.naturskyddsforeningen.se/

Varmt välkommen till ett viktigt jobb för Naturskyddsföreningen Uppsala län!

Yttrande över kommunens översiktsplan (2015-11-15)

Här kan du läsa föreningens yttrande på  förslaget till ny översiktsplan för Uppsala kommun som har varit på remiss under hösten.

Yttrande över Översiktspan för Uppsala kommun

Foto Maria GardfjellDSC_0528

Lena & Bengt Jonsell och Emil Nilsson blev årets pristagare 2015!

Prisen ur Georg Sjöbergs minnesfond delades ut på Nybron på Kulturnatten den 12/9 av Per Hedberg, ordförande i föreningen. Priset bestod av 5000 kr vardera  och ett fint diplom illustrerat av Björn Lundkvist, Örbyhus. Lena och Bengt Jonsell har under många år inventerat och dokumenterat Upplands flora. Emil Nilsson är bland annat naturguide som vill få flera barn och vuxna att uppleva naturen.

DSC_0536DSC_0535

Hjälp till med hösttecken till länets miljöövervakning

År 2015 har Länsstyrelsen i Uppsala län inlett en ny miljöövervakning för att följa klimatförändringens effekter. Genom att rapportera när hösttecken och vårtecken dyker upp hos dig får vi kunskap om hur växtsäsongen påverkas av klimatförändringen. Det är lika viktigt att dokumentera lövträdens höstfärger som vårens blommor och lövsprickning och du kan hjälpa till. Läs mer och rapportera dina observationer på www.naturenskalender.se.

Seminariet till minne av Per Hultén, lördagen den 30/5 2015

Närmare 50 personer deltog. På förmiddagen hölls föreläsningar om Biomobil – från biomassa till fordonsdrift, Uppsalas klimatprotokoll och kommunens översiktsplan, Cemus utbildningar och spårvägsutbyggnaden i svenska städer. Efter lunch vidtog diskussion i mindre grupper om hur arbetet i Per Hulténs anda kan gå vidare. Sist på dagen ordnades en båttur på Fyrisån med båten MS Kung Carl Gustaf och en minnesstund för Per ute på Ekoln. Staffan Lindberg underhöll med sång och var samtalsledare under dagen.

Sagt av en deltagare under dagen:
”Per Hulten var en hjälte och en minnesvärd person och hans visdom kommer vi alltid att bära med oss”.

IMG_7241IMG_7232

IMG_7227(2)IMG_7230
Foto: Hodan Dualeh

Vad vill Uppsala politiker göra för miljön och klimatet?

Per och gänget

Onsdagen den 27 augusti 2014 ordnade föreningen utfrågning och debatt med Uppsalas politiska partier inför valet.

På bilden från vänster: Per Hedberg, föreningens ordförande (i talarstolen), Benny Lindholm (fp), Martin Wisell (kd), Fredrik Ahlstedt (m), Maria Gardfjell (mp), Ilona Szatmari Waldau (v), Erik Pelling (s) och Stefan Hanna (c).

Mötet leddes av Svante Axelsson, generalsekreterare i Naturskyddsföreningen och Jacke Sjödin (se bild nedan) bidrog med en sammanfattning i rimform  av diskussionerna i slutet av mötet.

Klicka på länken här under så finns en inspelning av utfrågningen. OBS! den är 2,5 timme lång, men det går bra att dra sig fram eller tillbaka på spelaren (tidslinjen).   I slutet (ca 2,15) kommer Jacke Sjödins humoristiska sammanfattning.

TINT Mediaproduktion i Uppsala står för inspelningen!

Jacke

Naturskyddsföreningens enkät inför valet 2014

Föreningen vill bidra till att  de politiska partierna höjer ambitionsnivån för att värna natur och miljö. Föreningen genomförde inför valet 2010 en enkät om lokala natur- och miljöfrågor. Gensvaret blev stort hos både våra medlemmar och uppsalabor, så därför återkommer vi med våra frågor. Här är svaren på föreningens enkät som hittills har kommit.

Enkätfrågor

Centerpartiet