Debattartikel om strandskydd (26/5)

Vår vice ordförande tillika ordförande i länsförbundet Marianne Kahn skriver i UNT om hur viktigt det är att vi värnar om strandskyddet.

Läs hela artikeln på UNT.

Bild på en strand

”Snart är det äntligen sommar. För många av oss är det en självklarhet att kunna njuta av bad, båtliv och promenader längs obebyggda, vackra stränder. Men allas vår möjlighet att komma ner till stranden är hotad. Just nu pågår en statlig utredning med uppgift att lätta upp reglerna kring strandskyddet så att det blir lättare att bygga strandnära.

Det är inte bara människans tillgång till stränderna som hotas om strandskyddet luckras upp. Skyddet av stränderna är också oerhört viktigt för de känsliga och värdefulla ekosystem som finns i området där land och vatten möts.

Många havsstränder har redan i dag mycket hög andel rödlistade arter. Grunda vikar i sjöar och vid kusten hör till våra mest värdefulla och produktiva vattenmiljöer men också till de allra känsligaste. Om strandskyddet tas bort kan värdefulla livsmiljöer för strändernas växter och djur försvinna, liksom viktiga förbindelselänkar för olika organismer.

De strandnära, vind- och vågskyddade områdena fungerar både som barnkammare och skafferi för fisk och andra djur. En annan funktion som stranden har är att vattenväxterna i områdena tar upp och binder koldioxid; en kolsänka som riskerar att försvinna om stränderna bebyggs. Dessutom riskerar ett svagare strandskydd att spä på klimatförändringarnas redan negativa effekter, eftersom stränderna har en buffrande förmåga. När stränder bebyggs riskerar denna förmåga försvinna och risken för översvämningar och höga flöden i samband med kraftiga regn kan öka. Orörda stränder kan även fungera som ett filter som förhindrar att övergödande ämnen och miljögifter spolas ut i sjöar och havsvikar.

Den statliga utredning som just nu tittar på möjligheterna att luckra upp reglerna för strandskyddet är ett resultat av Januariöverenskommelsen, som i sig är en överenskommelse mellan regeringspartierna, Centerpartiet och Liberalerna. I överenskommelsen kom parterna överens om att strandskyddet ska göras om i grunden och att det ska bli betydligt enklare att bygga strandnära i landsbygdsområden. Samtidigt ska stränder i starkt exploaterade områden värnas. I dag är oexploaterade stränder en tillgång som vi alla kan njuta av. Om Januariavtalets intentioner blir verklighet finns en stor risk att många av de stränder runtom i Sverige där du i dag kan ströva fritt blir bebyggda och oåtkomliga.

Redan i dag finns stora möjligheter för kommuner att tillåta byggande i strandnära lägen, och antalet dispenser som beviljas ökar år efter år, vilket i sig är oroande. Naturskyddsföreningen anser det är mycket viktigt att Januariöverenskommelsen inte leder till att värdefulla stränder exploateras. I områden med höga natur- och friluftsvärden är det tvärtom viktigt att strandskyddet stärks.”