VINST: Uppsala Kommuns detaljplan om förtätning i Blodstensskogen upphävs i mark- och miljödomstolen! (2020-07-14)

Enligt mark- och miljödomstolen riskerar kommunens nuvarande byggplaner att skada cinnoberbaggen och därför upphävs byggplanerna.

Kampen mot förtätning i Blodstensskogen har pågått under en väldigt lång tid, och under gårdagen kom ett stort segerbesked i den kampen.

Under förra året påbörjades en överklagan mot Uppsala Kommuns nyaste detaljplan, där det beslutats att avverka och bygga i Blodstensskogen, till mark- och miljödomstolen. Drivande i frågan har föreningen Rädda Eriksbergs Skogar varit, tillsammans med Uppsala Naturskyddsförening, Uppsala Fältbiologer, juristen Jonas Christensen från Ekolagen samt flera andra engagerade organisationer och personer som bidragit med engagemang och ekonomiska resurser för att detta ska ha varit möjligt.

I överklagan togs flera viktiga punkter upp, däribland det faktum att flera hotade arter har funnits i området vilket inte omfattats av den behovsbedömning som kommunen har gjort, samt att området utgör en viktig spridningslänk mellan Håga och Stadsskogen. På grund av bristande behovsbedömning så tryckte de klagande på att en miljökonsekvensbeskrivning borde ha gjorts, vilket kommunen inte ansåg att de hade behövt göra.

Det har sedan dess varit många turer och fler och fler argument för att skogen inte ska avverkas har hittats. Rädda Eriksbergs Skogar har under tiden tillsammans med engagerade volontärer skapat stor opinion för att Blodstensskogen inte ska avverkas, och en grupp vid namn Försvara Blodstensskogen har fysiskt blockerat kommunen från att göra så genom att ockupera träd i skogen under längre perioder. Men i går, den 14 juli 2020, kom äntligen beskedet om att mark- och miljödomstolen har beslutat att upphäva detaljplanen som vi har överklagat. Den främsta anledningen till beslutet var att det nyligen har hittats cinnoberbaggar i skogen, vilket enligt EU-rätten kräver att en miljökonsekvensbeskrivning göra innan bebyggelse kan planeras. Då detta inte har gjorts så är den nuvarande detaljplanen ogiltig.

Nästa steg i processen blir att se om kommunen väljer att överklaga till mark- och miljööverdomstolen. Detta är troligtvis ett politiskt beslut som ska tas senast den 4e augusti.

Vill ni veta mer om hur processen fortsätter i nuläget så rapporterar Rädda Eriksbergs Skogar mycket bra om det på sin Facebooksida, så ta en titt där!

Vi vill passa på att tacka alla som har varit engagerade i denna fråga och som har gjort denna seger möjlig, med ett särskilt tack till Jonas Christensen från Ekolagen som har varit till stor hjälp i detta fall. Vi vill också tacka våra medlemmar, utan er hade vi aldrig kunnat vara med och bidra till att detta skedde!