INSÄNDARE: Fler sommargator behövs i vår stad (2020-08-09)

För en dryg vecka sedan publicerades en insändare som Uppsala Naturskyddsförening har skrivit under, som gläds åt fler sommargator i Uppsala och önskar att det är en fortsatt utveckling mot en mindre bilcentrerad stadskärna. Läs insändaren nedan:

En bild på en gata i Uppsala under sommaren

Föreställ dig en stadskärna där du inte behöver hålla barnen i handen på grund av trafiken.

Slå dig ner på en uteservering och titta på folklivet. Inga avgaser, inget buller. En säker och hälsosam miljö i en levande stad. Fortsätt därför att bygga sommargator i Uppsala och få en attraktivare stad för alla dess invånare och företag. Sommargatan längs Fyrisån är en succé.Uppsalas stadskärna växer och utvecklas till en plats där vi alla kan umgås och koppla av. En gata som lämpar sig extra väl som sommargata är Svartbäcksgatan, som trots att gatan har ett stort utbud av restauranger, caféer och butiker används för genomfart och bilparkering. Vi välkomnar därför att Uppsala kommun anlägger sin andra sommargata just här.

Det finns många fler ytor som kan omvandlas till en levande stadsmiljö. Föreställ dig ett Sankt Eriks torg med plats för en stor sommarlekplats och fler uteserveringar. Eller varför inte förlänga den centrala gågatan till Vretgränd, samtidigt som Dragarbrunnsgatans gångfartsområde över Bangårdsgatan stängs av för genomfart vid Systembolaget. Alla dessa ytor kan då omvandlas och ge plats för företagsverksamhet och fler uteserveringar, sittgrupper och cykelställ samt blomsterurnor och annan växtlighet.

Givetvis ska det finnas lastfickor samt möjlighet för transporter till fastigheter och genomfart för cykel. Men fotgängarna bör få betydligt mer plats. Med sommargator slår vi många flugor i en smäll: En tryggare, trevligare och hälsosammare stadsmiljö, ökad ytor för affärsverksamhet samt bättre framkomlighet för boende, cyklister och särskilt för gående.

Joakim Crona för undertecknare av upprop för fler sommargator i Uppsala, Cykelfrämjandet i Uppsala, Uppsala Cykelförening, Barnombudet i Uppsala, Naturskyddsföreningen i Uppsala

Insändaren har publicerats i UNT.