Pressmeddelande 2020-11-17

Uppsala universitet planerar jättehygge i Hågadalen-Nåstens naturreservat

Förra året avverkningsanmälde Uppsala Akademiförvaltning ca 8 hektar i reservatet, en yta motsvarande 16 fotbollsplaner. Nu är det dags för avverkning.

Avverkningsmaskinerna kan rulla in vilken dag som helst och förvandla skogen till ett hygge, trots att det är inom reservatets gränser och ett av Uppsalas mest populära friluftsområden.

Det är skandal, det borde inte vara lagligt att avverka på det här sättet i reservatet och verkligen inte att göra stora hyggen, säger Ingemar Södergren från Naturskyddsföreningen Uppsala.

Uppsala Akademiförvaltning äger en stor areal skog i kommunen och har till uppdrag att dra in pengar till Uppsala universitet. Idag bedriver de ett konventionellt skogsbruk som utarmar skogens ekosystem.

Paradoxalt nog kan pengarna från avverkningen i Nåsten komma att finansiera forskning om biologisk mångfald, klimat och hälsa samtidigt som åtgärden har en negativ inverkan på alla tre, säger Barbara Kühn från Naturskyddsföreningen Uppsala.

Uppsala Akademiförvaltning hänvisar till granbarkborreangrepp, men det argumentet avslår Naturskyddsföreningen.

Träden som står i området var angripna förra året och har inte längre granbarkborrar i sig. De är istället fyllda med granbarkborrens fiender nu och att avverka de träden skulle därför gynna barkborrarna. Stora delar av skogen är dessutom tallskog, säger Ingemar Södergren.

Nu vill Naturskyddsföreningen Uppsala se ett starkare skydd för Hågadalen-Nåsten till förmån för Uppsalas invånare samt växt- och djurlivet. Ingemar Södergren ser allvarligt på Uppsala Akademiförvaltnings skogsskötsel.

Skogen bör stå kvar i reservatet och Uppsala Akademiförvaltning måste verkligen se över sin skogsskötsel. Förhoppningsvis kan de komma ur sina gamla körspår och hitta en ny hållbar väg framåt, säger Ingemar Södergren.

Kontakt: Ingemar Södergren 0730394458 ingemar.sodergren@gmail.comAdam Wallin 0709723209

Naturskyddsföreningen Uppsala är en del av Svenska Naturskyddsföreningen och arbetar för att göra Uppsala och dess invånare grönare och mer miljömedvetna. I samarbete med flera miljöorganisationer i Uppsala arrangerar vi utflykter, utbildningstillfällen och kampanjer för att förbättra förutsättningarna för att Uppsala ska bli en mer hållbar stad att bo i.

1 thoughts on “Uppsala universitet planerar jättehygge i Hågadalen-Nåstens naturreservat (Pressmeddelande 2020-11-17)

1. Helt galet! Finns knappt någon mer populär skog i Uppsalas närområde för friluftsliv och rekreation. Finns det inget man kan göra för att påverka?