Pressmeddelande 2020-12-08 om Hågadalen-Nåsten

Ny namninsamling riktad mot Uppsala universitet om avverkningarna i naturreservatet Hågadalen-Nåsten
[ENGLISH BELOW]
Idag är större delen av skogen i naturreservatet Hågadalen-Nåsten inte skyddad mot industriellt skogsbruk. Uppsala universitet har genom Akademiförvaltningen på senare år gjort flera kalhyggen i reservatet och planerar fler inom en snar framtid.
Nu har Naturskyddsföreningen Uppsala med flera skapat en namninsamling (se nedan) för att sätta press på universitetet och myndigheter att öka skyddet i reservatet.
– Det är dags att se över möjligheterna att stärka skyddet av skog i hela naturreservatet, det skulle göra Hågadalen-Nåsten till ett av länets största sammanhängande skyddade barrskogsområden, säger Ingemar Södergren från Naturskyddsföreningen Uppsala.
Det har även tagits initiativ till en facebook-sida vid namn “Bevara skogen i naturreservatet Hågadalen-Nåsten” och en facebook-grupp som heter “Stoppa Uppsala universitets avverkningar i Nåsten” (se nedan).
Facebook-sida: