De belönades för sina insatser för skogen i Eriksberg

Skogen stod i fokus när Naturskyddsföreningen delade ut sitt pris i Georg Sjöbergs minne till Rädda Eriksbergs skogar och Naturskyddsföreningens skogsinventeringsgrupp.

Längst upp i pulkabacken vid Stigbergsplan i Eriksberg, med utsikt över Ekebydalens grönområde, delade Naturskyddsföreningen på söndagen ut priserna.

I prismotiveringen framgår att föreningen Rädda Eriksbergs skogar får priset – ett diplom och 5 000 kronor – för sitt arbete att hindra exploateringen av skog och natur i Eriksberg.

Hos föreningen Rädda Eriksbergs skogar var det glada miner.

Det här är ytterligare ett bevis för att omgivningen uppskattar och gillar det arbete vi gör för att bevara de cirka tjugo olika skogsområden som finns här i Eriksbergsområdet, förklarar Sandra Hellstrand från föreningen Rädda Eriksbergs skogar som tog emot priset tillsammans med Maria Svenaeus-Lundgren.

Föreningen fick dela årets pris med Naturskyddsföreningens egen arbetsgrupp som arbetar med inventering av skyddsvärda skogar runt om i Uppsala län.

Vi inventerar och kartlägger vilka naturvärden som finns i skogen och förmedlar den kunskapen till bland annat Skogsstyrelsen och Rädda Eriksbergs skogar, berättar Thorleif Joelsson som ingår i gruppen.

Läs hela artikeln på UNTs hemsida.