Naturskyddsföreningens miljöpriser går till REKO Uppsala Boländerna och till Ängsholmens Gårdsmejeri.

Prisutdelning den 5/10 På Reko Boländerna.

Läs gärna våra motiveringar:

1. Naturskyddsföreningens pris går till REKO Boländerna

Motiveringen

Det som händer under en knapp timme varannan vecka, på en asfaltsöken i Boländerna – i alla väder, under alla årstider – gynnar den biologiska och gastronomiska mångfalden i jordbrukslandskapen runt Uppsala. REKO ger god, lokal och ren mat till konsumenter. REKO ger intäkter till lokala producenter. REKO ger mervärden i form av levande blomstrande bygder, betade naturbetesmarker, ekosystemtjänster och biologisk mångfald som bara miljödrivna ekobönder, småbrukare och småskaliga livsmedelsproducenter kan åstadkomma ihop med medvetna konsumenter.

Utan byråkrati, mellanhänder och långa transporter stärks det lokala omställningsarbetet för att klara nationella miljömål och globala hållbarhetsmål.

Vi vill ge priset till REKO Boländerna för ett starkt miljö- och kvalitetsarbete som håller både naturen, djuren och konsumenter på gott humör.

2. Naturskyddsföreningens pris går till Ängsholmens lantbruk och gårdsmejeri

Motiveringen lyder:

Produktionen av ost på Ängsholmens gårdsmejeri bidrar till att restaurera landskapet runt gården. Våtmarker och vall betas, vilket bidrar till naturmiljöer där groddjur, fåglar, och ett myller av djur och växter trivs och frodas.

Är det några som värnar våtmarker så är det vattenbufflarna, och vid Sörsjön trivs de extra bra på familjejordbruket med regenerativt fokus.

Buffelmjölken förädlas i mejeriet till delikat buffelmozzarella.

Istället för att köpa mozzarella från Italien erbjuds konsumenter på REKO en småskaligt hantverksproducerad ost, som dessutom går att köpa helt färsk då den smakar som allra bäst. Den har inte transporterats genom Europa och har inte påverkat naturen negativt.

Naturskyddsföreningen vill under Miljövänliga veckan 2023 slå ett extra slag för svensk ost från nötkreatur som betar på naturbetesmarker och i ekologiska jordbruk. Ängsholmens ostar får vårt pris och en guldmedalj och är en god representant för alla svenska goda ostar.