2023-09-08: Yttrande om detaljplan för kapacitetsstark kollektivtrafik, delsträcka D – samråd

Vi har tagit del av projekthandlingarna och talat med era representanter vid det trevliga samrådet i Sävja kulturcentrum. Vilket för övrigt var en bra samrådsform då vi kunde besöka vid olika tillfällen och träffa flera sakkunniga från er.

Naturskyddsföreningen Uppsala är starkt för spårburen kollektivtrafik då det är den bästa formen av fortskaffningsmedel sett till natur- och klimatpåverkan. Men vi har viss kritik och vissa frågor kring den föreslagna dragningen. Vi tycker inte att miljökonsekvenserna har utretts tillräckligt. Vilket tyvärr är allt för vanligt i Uppsala kommun.

Den planerade spårvägen mellan Ultuna och Bäcklösa går enligt detaljplanen genom värdefull natur. Den går genom Årike Fyris naturreservat med historiska kopplingar till Carl von Linnés vandringsstråk. Det finns även en tentativ ansökan till Unesco om att skapa ett världsarv för The Rise of Systematic Biology, vilket innefattar området kring Årike Fyris.

Årike Fyris är ett viktigt rekreationsområde med möjlighet till friluftsliv och inspirerande kontakt med natur för alla Uppsalabor. Bättre kollektivtrafik bör byggas så att man underlättar friluftslivet. Spårområdet kan påverka Uppsalaåsen, som man behöver skydda inte bara som vattentäkt i Uppsala utan också i andra kommuner som använder åsen som vattentäkt. Så väl påldragningen som annan byggnation som går över vattenskyddsområden kan innebära hög risk. Att spårväg byggs istället för att öka biltrafik måste dock ses som en mycket stor fördel för att åsen inte ska förorenas av trafiken. Hur bränder och olyckor på spårväg och vägar ska hanteras måste förtydligas. Det framkommer att det ännu inte finns något framtaget beprövat tätningsmaterial. I MKB står att ett utvecklingsarbete
pågår därför undrar vi om detaljplanen är färdig för antagande. Vi menar att vattenprogram för åsen behöver tydliggöras ytterligare i enlighet med de dokument som fastställs av kommunfullmäktige.

Det har funnits förslag på alternativa dragningar av spårvägen över Flottsundsbron vilket skulle skona det viktiga åriket. Kommunen bör tydliggöra om det vore en bättre lösning.

Spårdragningen och järnvägsutbyggnaden knyts samman med omfattande bostadsbygge. Enligt översiktsplanen finns det områden i Uppsala kommun som är bättre lämpade för, och i stort behov av fler boende. Platser som också har kollektivtrafiknära lägen där skolor och annan viktig samhällsservice annars riskerar att stängs och där det finns områden med mindre känslig natur.

Om spårvägen byggs enligt detaljplanen vill vi komma med följande rekommendationer:

• Vi förespråkar att bron byggs 12 meter i frihöjd. Det har framkommit att det annars finns en risk att den påverkar lågt flygande sjöfågel och annat fågelliv negativt. Om det finns andra fördelar med en högre bro, som att man kan undvika barriäreffekter i dalgången, kan en högre bro övervägas.
  • Bron bör byggas med teknik så att minimala bullerstörningar uppstår i landskapet. Biltrafik på bron, förutom utryckningsfordon, är således helt uteslutet.
  • Använd en byggteknik för bron som skonar årrummet och reservatet så mycket som möjligt. Vi förordar att bron lanseras från slänterna så att man inte behöver köra med maskiner i reservatet under byggnationen.
  • Måla bron i en matt naturlig färg som får den att smälta in i landskapet, till exempel brun eller grön. Eller låt klätterväxter av lokala arter täcka bropelarna.
  • Tänk på byggmaterialets miljö- och klimatpåverkan. Undvik material som betong och stål och som tillverkas med bristfälliga miljöregler och måste transporteras hit från andra sidan jorden.
  • Undvik glasrutor längs gång-/cykelbanan. Sådana kastar reflexer och blir smutsiga vilket hindrar utsikten. Vajer eller liknande är att föredra.
  • Välj alternativet där spårvägen dras 100 m eller längre från Stordammen så att störningen på djurlivet och påverkan på Lundsens viktiga buffertzon blir så liten som möjligt.
  • Använd inget plastgräs i refuger, spårområden eller andra ytor.
  • Undvik onödig belysning av bron för att inte påverka nattaktiva arter negativt.
  • Dra spårvägen och bron så att den inte förstör habitat för skyddsvärda arter som Cinnoberbagge, vattensalamander m.fl.
  • Vi vill också råda kommunen att asfaltera och hårdgöra så få yta som möjligt kring anläggningen. Låt istället naturen komma nära. Anlägg blomsterängar istället för kortklippta gräsytor.
  • Undvik att ta åkermark i anspråk för spårdragning eller bebyggelse.

För Naturskyddsföreningen Uppsala,

Marianne Kahn