2023-08-11: Yttrande Spårväg ABC

Kapacitetsstark kollektivtrafik, delsträcka A-C – granskning

Granskningsyttrande

Det är svårt att kommentera spårvägssträckorna ABC ur naturskyddssynpunkt eftersom planerna förväntas ske lösryckt ur sitt sammanhang. Spårvägsdragningen är kopplad till omfattande byggnationer längs stora delar av sin sträckning där det idag finns skyddsvärd natur, som det med nuvarande upplägg inte finns underlag om som kan kommenteras här. Fragmenteringen i stadsplaneringen gör det svårt att samlat få möjlighet att kommentera helheten. Det kan ändå konstateras att sträckningarna är mindre lämpliga sett till de naturförluster de orsakar. Mycket är ännu oklart i detaljplanen och mycket lämnas att hanteras i genomförandefasen, efter detaljplanens antagande.  Detta gör att många detaljfrågor kring miljö och natur inte går att bedöma då de fortfarande är under utredning Detaljplanen är inte färdig för antagande. Vi kommer att ta upp tre av de viktigaste bristområdena
för att illustrera detta.

Vattnet.
Spårdragningen för sträckorna ABC påverkar många naturvärden och innebär risker för Uppsalas naturliga och enda vattentäkt i Uppsalaåsen (Riksintresse sedan 2016). Det kan konstateras att spårdragningen går över vattenskyddsområden där även hög risk föreligger och att det ännu inte finns något framtaget beprövat tätningsmaterial. I MKB står att ett utvecklingsarbete pågår varför vi konstaterar att detaljplanen inte ännu är färdig för antagande. Att vitala delar för skydd av vattentäkten inte är färdigutredda gör att det inte går att bedöma platsens lämplighet för spårdragning. Med nuvarande kunskapsnivå är vattenfrågan olöst och planeringen av spårväg behöver stoppas tills man kan bedöma om vattenfrågan kan lösas på ett säkert sätt. När så mycket står på spel som en hel stads vattenförsörjning kan inte ens små risker accepteras och skyddet behöver ske med beprövad teknik och beprövade metoder som är långsiktigt hållbara.

Alléträd, tallar i Ulleråker och blandskog längs Vårdsätravägen
Spårvägsdragningen innebär att ett stort antal nu uppväxta alléträd kommer att tas ner. Exakt hur många träd som berörs framgår inte av underlaget men av uppgifter i MKB ka det gälla 3 alléer i sträcka A och 6 alléer i sträcka C som påverkas i mycket stor utsträckning. Dispenser har ännu inte sökts.
Koldioxidbudget för trädförlusterna saknas. Alléträd är biotopskyddade eftersom de hyser en betydande biologisk mångfald. Naturvärdena i hela alléer av uppväxta träd kan inte kompenseras av att nya träd planteras, inte ens om det planteras två unga träd för varje gammalt. Var ska de nya träden placeras och hur ska det kunna beredas plats för ett större antal, var ska de fås att växa och trivas. Alléträden är också av stor vikt för hanteringen av klimatförändringens värmeböljor och skyfall. Det finns inte tid att invänta tillväxten av nya träd i den stora omfattning som det här är frågan om. Andra trädförluster som inte beaktas i planförslaget är de 200-åriga tallarna längs Ulleråkersvägens västra sida liksom blandskogen längs Vårdsätravägen. Det finns fler exempel på trädförluster, men underlagsmaterialet är fragmenterat och gör det svårt att få fram en helhetsbedömning av trädförluster till följd av spårvägssträckorna ABC. Och som tidigare nämnts finns ytterligare stora trädförluster när även de byggnationer av bostäder som är en förutsättning för spårvägen tas i beaktande. Särskilt i Ulleråkersskogen är förlusterna av träd och därtill hörande naturvårdsarter och skyddade arter omfattande.

Cinnoberbaggen
Uppsala kommun håller på att ta fram en strategi för bevarande av cinnoberbaggen och dess livsmiljöer. Den anges kunna bli klar i september/oktober. Varför ska detaljplanen gå ut på granskning innan denna viktiga pusselbit för den starkt skyddade cinnoberbaggen är klar? Uppsala har ett särskilt ansvar för cinnoberbaggen som har unika habitat i de gamla tall- och aspskogarna i och i närheten av Uppsala.

Planeringen måste ske i rätt ordning dvs först ska de grundläggande förutsättningarna och strategierna vara klarlagda. Detta gäller förvisso fler frågor och naturvärden än vad vi tagit upp här men riskerna för dricksvattnet, den stora förlusten av träd och oklara omständigheter för cinnoberbaggen räcker mer än väl för att konstatera att detaljplanen inte är färdig för antagande.

Uppsala 2023-08-11

För Naturskyddsföreningen Uppsala