Rapport från septembers utflykter – Vargspaning och studiebesök på Sunnansjö gård

Vargspaning – Siggefora – 5 september

Ett tjugotal personer var med på Naturskyddsföreningens och Rovdjursföreningens gemensamma aktivitet där de fick lära sig mer om vargen och hur man kan följa dess spår.

Första fyndet! Här har en varg passerat, Per Axell ordförande i Svenska rovdjursföreningen visar spillningen på skogsvägen.
Fotograf: Emma Åhman, UNT

Studiebesök – Sunnansjö gård – 19 september

På Sunnansjö gård, vid Strandsjön söder om Järlåsa, bedrivs småskaligt KRAV-certifierat lantbruk. Man odlar ca 100 grödor, restaurerar igenväxta strandängar och bedriver hyggesfritt skogsbruk. Försäljning av trädgårdsväxter och grönsaker – gården deltar också i REKO-nätverket.
Vi var 19 st som njöt av ett fint besök i solen.

Ann-Helen Meyer von Bremen (i mitten på bilden) som driver Sunnansjö gård tillsammans med sin man Gunnar Rundgren.
Fotograf: Hans Hiller